FOTO PIXABAY

Zabeležen je rast broja zaposlenih od 98 odsto, a razlog je to što se veliki broj profesionalaca doselio u zemlju iz Rusije, Ukrajine i Belorusije

Iako je globalnu gejming industriju u toku 2023. godine obeležila nestabilnost, u Srbiji nije bilo većih gašenja studija ili projekata, pokazao je najnoviji godišnji izveštaj o stanju u domaćoj gejming industriji, koji, kao i svake godine, objavljuje Asocijacija industrije video-igara Srbije. Kako navode nadležni, gejming industrija Srbije u prošloj godini prihodovala je 175 miliona evra, što je za 117 odsto više nego godinu dana ranije. Ipak, prethodna godina donela je dosta izazova, ali je industrija očuvala stabilnost.

– Igre proizvedene u Srbiji kupljene su ili preuzete više od milion puta, a ove godine biće otvoren rekordan broj od 475 novih pozicija. Takođe, 28 odsto zaposlenih u gejmingu su žene, a na čelu čak polovine svih timova su isto dame. Više od polovine, tj. 57 procenata firmi razvija originalni IP. Postoji 150 kompanija, studija i timova. Ukupni prihodi iznose više od 175 miliona evra – navela je Kristina Janković Obućina, izvršna menadžerka asocijacije i urednica izveštaja.

Ipak, najveća promena u odnosu na prethodne godine je to da je do sada retko gde zabeležen rast zaposlenih od čak 98 odsto, dodala je ona.

– Objašnjenje za ovoliki rast je jednostavno – veliki broj gejming profesionalaca i njihovih porodica iz Rusije, Ukrajine i Belorusije preselio se u Srbiju prethodne godine. Neke od vodećih globalnih kompanija sada svoja najveća predstavništva imaju upravo u Srbiji. „Wargaming”, „Playrix” i „Sperasoft” su neke od njih – navode u asocijaciji, dodajući da će ovoliki upliv znanja i iskustva nesumnjivo promeniti domaću gejming industriju.

– Procenjujemo da u Srbiji sada radi 4.300 gejming profesionalaca – ističu u asocijaciji.

U izveštaju za 2023. godinu nalaze se precizniji podaci o prihodima, kompanijama, zaposlenima, igrama i ekosistemu. Velika većina kompanija i studija najviše zarađuje kroz direktnu prodaju, što znači da su igre dovoljno uspešne da obezbede nezavisnost studija, širenje tima i rad na novim projektima.

– U saradnji sa timom PwC uradili smo analizu prihoda i drugih informacija o performansama najvećih gejming kompanija na našem tržištu. Glavni razvojni centri su Beograd, Novi Sad i Niš. Top tri oblasti po broju zaposlenih su programiranje, umetnička zanimanja i kontrola kvaliteta – nabrajaju u asocijaciji i dodaju da rekordan broj timova priprema aplikacije za lokalne i evropske fondove. Takođe, većina ispitanika i ove godine kao najveće prepreke u poslovanju navodi nedostatak prilika za finansiranje, visoke poreze, kompleksne birokratske procedure.

Mihajlo Jovanović-Džaril, direktor asocijacija industrije video-igara Srbije, potvrdio je da od 2017. do danas domaća gejming industrija beleži kontinuiran rast i razvoj, što je, kako je naglasio, naročito značajno imajući u vidu da je 2023. obeležila globalna nestabilnost u mnogim industrijama, pa tako i u ovoj.

Za razliku od najnovijeg, izveštaj iz 2022. godine pokazao je da je udeo žena u gejming industriji Srbije bio veći, i iznosio je 30 odsto jer su toliki udeo među zaposlenima činile dame, a tada je godišnji profit u gejming industriji iznosio 150 miliona evra, jer je toliko 15 najvećih kompanija u Srbiji ostvarilo prihod od video-igara.

B92